با سلام
دانشجویان گرامی می توانید با کلیک بر روی ادامه مطلب تعدادی از نمونه سوالات تشریحی امتحان را که دسته بندی شده است را داشته باشید.
لطفا به دیگر دوستان خود نیز اطلاع دهید.
پیچ ها
حد استحکام کششی و ارتجاعی پیچی که با عدد 9-10 نشان داده شده را محاسبه نمایید.
اولین عدد استحکام کششی
و با ضریب 100 می باشد و نیوتن بر میلیمتر مربع
1000=100*10
حاصل ضرب اولین و دومین
عدد با ضریب 10 حد ارتجاعی پیچ می باشد, نیوتن
بر میلیمتر مربع 900=10*9*10
یچهای دنده ذوزنقه ای دارای چه مشخصاتی هستند؟
پیچهای دنده ذو زنقه ای به صورت ذو زنقه متساوی الساقین با زاویه راس 30 درجه می باشد ارتفاع دنده این دسته در حدود نصف گام پیچ است دنده کاری این پیچ ها بر اساس سیستم بین المللی متری پایه گذاری شده است.
پیچهای حرکتی چه نوع پیچهایی هستند و شکل دندانه آنها به چه صورت است؟
پیچ های حرکتی پیچهایی هستند که حرکت دورانی انها به کمک مهره به حرکت خطی تبدیل می شود پیچهای حرکتی معمولا دارای دنده های ذو زنقه ای - گرد و اره ای می باشند در مواردی که زاویه گام پیچ بیشتر از 20درجه باشد می توان حرکت خطی مهره را به کمک پبچ به حرکت دورانی نیز تبدیل نمود در مته های کوچک منبت کاری و یا پیچ گوشتی ها ی خود کار استفاده می شود.
انتقال حرکت با سیستم پیچ حلزون و چرخ حلزون دارای چه محاسنی می باشد؟
محاسن بکارگیری پیچ حلزون و چرخ حلزون
1- یک طرفه بودن حرکت از پیچ حلزون به چرخ حلزون
2- ایجاد حرکت نرم بین آنها
3- خفه کردن ارتعاشات.
سه مورد از کاربرد پیچهای دنده ریز را بنویسید.
الف) به منظور جلوگیری از شل شدن پیچها ب) به منظور رنده ( حدیده (کردن لولهها با ضخامت کم ج) برای ساخت مهره های با پهنای کم د) زمانی که پیچها بصورت پله ای یا چند طبقه تولید می شوند
یاتاقانها
یاتاقانهای غلتشی دارای چه خواصی می باشند؟
یاتاقانهای غلتشی احتیاج به گشتاور کمتری برای شروع حرکت دارند و به علت نیاز کمتر به روغن کاری مراقبت چندانی نیاز ندارند به علت استاندارد بودن اندازه ها به راحتی تعویض می شوند مقدار کمتری در امتداد محور جا می گیرند در نتیجه میتوان محور را کوتاهتر در نظر گرفت حرارت زیاد تولید نمی کنند کارایی خوبی دارند در صورتی که به صورت مناسب انتخاب شوند قابلیت تحمل نیروهارا در جهات مختلف دارند و در صورت خراب شدن با سرو صدای غیر عادی بروز اشکال را اعلان میکنند این یاتاقانها مخصوص حرکت ارام و دورهای کمتری هستند ودر مقابل ضربه و ار تعاش حساس اند و عمر انها نسبت به دورشان محدود است در مقابل الودگی ها حساسیت زیادی داشته برای اب بندی در مقابل نفوذ الودگی ها احتیاج به هزینه بیشتری دارند.
در چه مواردی از یاتاقانهای لغزشی استفاده می شود؟
1)در مواقعی که تعداد دوران زیاد است و عمر و دوام طولانی یاتاقان در مقدار نیروهای بالا مورد انتظار است و در محلهایی که بتوان با اجرای عمل روغنکاری مناسب فرسایش و ساییدگی را کاهش داد.
2)در مواقعی که تعداد دوران کم است و یاتاقان در محل ثابت به همراه ضربه و ارتعاش کار می کند.
3)زمانی که فقط به یک هدایت ساده نیاز باشد و انتخاب اهمیت زیادی نداشته باشد.
پرچ ها
از پرچ پین دار و پرچ انفجاری (ترقه ای) برای چه نوع اتصالاتی استفاده می شود؟
پرچ پین دار برای اتصالات ضعیف قابل استفاده است و از پرچ ترقه ای در مواردی استفاده می شود که قطعات فقط از یک طرف قابل دسترسی باشند.
موارد استفاده از پرچ کاری را بنویسید.
الف-مختلف بودن جنس قطعات و تعداد آنها(اتصال سه یا چهار قطعه به یکدیگر)
ب)عدم امکان استفاده از حرارت(به طور مثال نازک بودن قطعات)
ج)امکان تاثیر نامطلوب حرارت در قطعات(به طور مثال پیچیدگی-تاب برداشتن)
د)نیاز به انعطاف پذیری در اتصال(مانند پلها, شاسی اتومبیل و غیره)
پرچکاری در صنایع مختلف مانند اتومبیل سازی, کشتی سازی, صنایع هوایی, ساخت مخازن تحت فشار, دیگهای بخار و اسکلتهای فلزی پل سازی استفاده می شود.
خطاهای پرچکاری را توضیح دهید.
1-سوراخ بزرگتر از اندازه مجاز باشد در اینصورت بدنه میخ پرچ کج شده و سوراخ را پر نمی کند.
2-سوراخهای میخ پرچ در یک امتداد نباشد در اینصورت بدنه و سر قفل کننده میخ پرچ منحرف شده و استحکام محل اتصال کم می شود.
3-امتداد سوراخها نسبت به سطح کار مایل باشند در اینصورت سر قفل کننده میخ پرچ منحرف می شود.
4-قطعات اتصال از هر دو طرف خزینه شده باشند بدنه میخ پرچ بین دو قطعه اتصال جا خورده و مانع از آببندی می باشند.
5-از پرچ کش استفاده نشده باشد در اینصورت بدنه میخ پرچ بین دو قطعه اتصال جا خورده و مانع از آببندی می شود.
6-میخ پرچ بیش از حد مجاز کوبیده شده است در اینصورت لبه قطعات اتصال برجسته و ناهموار می باشد.
7-طول میخ پرچ بزرکتر از اندازه مجاز باشد در اینصورت سر قفل کننده بزرگ و دارای پلیسه می باشد.
8-طول میخ پرچ کوچکتر از اندازه مجاز باشد سر قفل کننده کوچک شده و اتصال ضعیف می شود.
محورها
محورهای انعطافپذیر:
تقریباً در فاصلهی محوری زیاد، نیروهای کوچک را انتقال میدهند و در عین حال، نعطافپذیری بزرگی از خود نشان میدهند.
میله محورهای انعطاف پدیر (قابل خمش) را توضیح داده و یک نمونه از کاربرد آنرا بنویسید؟
این میله محورها از مفتولهای فولادی مارپیچی تشکیل یافته و به طور چپ و راست روی همدیگر پیچیده شده اند.برای محافظت و همچنین امکان حرکت, آنها را در داخل پوسته محافظ فلزی و قابل خمش قرار می دهند.سیم کیلومترشمار اتومبیل
فنرها
انواع فنرها:
1- فنرهای صفحهای: در ساخت دستگاههای حساس و در صنعت برق به عنوان کنتاکتورکاربرد دارند.
2- فنرهای مارپیچ استوانهای: شامل فنرهای مارپیچی فشاری و مارپیچی کششی میباشد.
3- فنرهای حلقهای: در سیستمهایی که زیر بار ضربهای بزرگ قرار دارند، کاربرد دارند.
4- فنرهای بشقابی: در شیرها، ابزارها، ابزارگیرها، پرسها و ساختمان ماشینها و جرثقیلها و موتورها کاربرد دارند.
5- فنرهای بازویی (بشقابی): به عنوان برگشت دهندهی اهرمها و درپوشها مورد استنفاده قرار میگیرند.
6- فنرهای میلهای پیچشی: در وسایل نقلیه برای میرا کردن نوسانها کاربرد دارند.
7- فنرهای لاستیکی: به عنوان فونداسیون و یا عضوهای رابط در کوپلینگهای الاستیک به کار میروند.
8- فنرهای حلزونی پیچشی: در سیستمهای اندازهگیری، مکانیزم ساعت و اسباببازیهای مختلف کاربرد دارند.
انواع اتصال فنرها:
1- اتصال موازی فنرها: نیرو به تناسب روی تمام فنرها توزیع میشود و تغییر طول فنرها به یک اندازه است.
2- اتصال سری فنرها: نیرو به هر فنر اعمال میشود و تغییر طول هر یک از فنرها و ضریب سختی آنها متفاوت میشوند.
3- اتصال مختلط فنرها: چندین فنر به صورت ترکیبی از اتصال موازی و سری به یکدیگر کوپل میشوند.
ساختمان و عملکرد فنرهای حلقه ای فشاری را توضیح دهید.
این فنرها ترکیبی از
حلقه های عمودی هستند و چنانچه تحت اثر نیروی فشاری قرار گیرند حلقه های خارجی آن
تغییر مکان داده , حلقه های داخلی را می پوشانند و در
نتیجه حلقه های خارجی منبسط شده, حلقه های داخلی منقبض می شوند.همزمان با این عمل
طول فنر کاهش می یابد و بعد از این که نیروی خارجی گرفته شده منتقل گردید نیروی ارتجاعی(کشسانی)فنر
باعث برگشت مجدد آن به حالت اولیه می شود.
به چه دلیل صیقلی بودن سطح فنرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
اگر در سطح فلز کوچکترین خراش و یا ترکی باشد، ایجاد تمرکز تنش نموده بتدریج این خراش یا ترک گسیختگی را در مقطع فنر بوجود میآورد.
چرخ دنده ها
نحوه انتقال حرکت و نیرو را در چرخ دنده ها مشخص نمایید.
تماس یک دندانه با دندانه مشابه خود در چرخ دنده مقابل انتقال حرکت را عملی می سازد و جهت حرکت در چرخ دنده های خارجی مخالف یکدیگر می باشد.در چرخ دنده های داخلی جهت حرکت چرخ دنده ها موافق یکدیگر و در چرخ دنده های شانه ای هم جهت هم می باشند.
از چرخ دنده های پیشانی , نوع ساده آن را شرح دهید.
در چرخ دنده های ساده, انتقال حرکت از دندانه یک چرخ دنده به دندانه چرخ دنده دیگر به صورت ناگهانی صورت می گیرد زیرا تماس و درگیری دنده ها خطی می باشد و در دورهای زیاد ایجاد سر و صدا می کند.از میان انواع مختلف چرخ دنده ها چرخ دنده ساده , ساده ترین نوع چرخ دنده ها می باشد.
سه مزیت و یک عیب پیچ حلزون و چرخ حلزون را بنویسید.
مزایا: 1- برای انتقال گشتاور و حرکت در محورهای متنافر با زاویه 90 درجه کاربرد دارد 2- مکان انتقال با نسبتهای بزرگ 3- یکطرفه بودن حرکت پیچ حلزون به چرخ حلزون 4- آرام کار کردن آنها 5- خفه کردن ارتعاشات عیب: تولید نیروی محوری زیاد
پین
برای برقراری اتصال، سفتکردن، هم مرکز کردن و قفل کردن به کار میروند
انواع پین ها را نام ببرید.
1)پین استوانه ای 2)پین مخروطی 3)پین شیار دار 4)پین فنری
کوپلینگ ها
کوپلینگها، محورها را در جهت محوری به یکدیگر ارتباط میدهند.
انواع کوپلینگهای صلب (خشک):
1- کوپلینگ پوستهای: دو محور را به صورت خودکار، هممرکز میسازد و خیلی راحت باز و بسته می شود.
2- کوپلینگ فلانچی: نیروی خمشی زیادی را تحمل نمیکند، ولی میتواند قدرت پیچشی زیادی را انتقال دهد.
نحوه برقراری ارتباط و انتقال گشتاور را در کلاچهای با پنجه مکعب مستطیل مشخص کنید.
کلاچهای با پنجه مکعب مستطیل در هر دو جهت می توانند گشتاور را منتقل نمایند در مواردی که محور محرک در حال حرکت نبوده, یا هر دو نیمه کلاچ دارای یک سرعت باشند می توانند ارتباط را برقرار نمایند.
انواع کوپلینگهای متحرک را نام ببرید.
1)کوپلینگهای پنجه ای متغیر طولی (منبسط شونده طولی)
2)کوپلینگهای اولدهام(متغیر مقطعی)
3)کوپلینگهای گاردان (متغیر زاویه ای)
4)کوپلینگهای دنده ای
مزیت کلاچهای سانتریفوز نسبت به کلاچهای دیگر چیست؟
در کلاچ سانتریفوژ در یک سرعت مشخص ارتباط بین دو محور محرک و متحرک را به طور اتو ماتیک برقرار می کند.
چه نوع کلاچهایی به کلاچ سینوسی مشهورند و علت بکار بردن ورقهای فنری نازک در این نوع کلاچها چیست؟
کلاچهای چند صفحه ای به کلاچهای سینوسی مشهورند ورقهای نازک در فنر ها باعث می شوند تا کلاچ تدریجا و براقی قطع و وصل شود فنرها در موقع بر قراری ارتباط باعث می شوند که در سطح تماس فشار زیاد شود این فشار باعث میگردد گشتاور اصطکاکی نیز تدریجا زیاد شود.